Jakie jest przedsiębiorstwo przyszłości?

Na to pytanie odpowiedzi szukał Instytut IBM for Business Value przeprowadzając ogólnoświatowe badanie CEO Study.

Najważniejsze wnioski płynące z najnowszej edycji CEO Study to większa od zaobserwowanej wcześniej chęć wprowadzania zmian w biznesowej działalności. Zmiana ta decyduje o rynkowym sukcesie - tak uważa 8 na 10 ankietowanych prezesów. Łącznie 83% prezesów i dyrektorów generalnych, spodziewa się w najbliższej przyszłości znaczących zmian, co oznacza duży, bo aż 28-proc. wzrost w ciągu zaledwie dwóch lat. "Z raportu wynika, że głównym motorem napędzającym zmiany będą czynniki rynkowe, wiedza i umiejętności ludzkie oraz czynniki technologiczne" - mówi Wojciech Pytel, dyrektor działu IBM Global Business Services.

Pokonać zmiany

Konieczność zmian nie idzie w parze ze zdolnością do zarządzania nimi. Z badania IBM wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat luka pomiędzy zdolnością do zarządzania zmianą, a skalą nadchodzących zmian wzrosła trzykrotnie. W tym samym czasie liczba przedstawicieli kadry menedżerskiej pomyślnie zarządzającej zmianami od roku 2006 wzrosła z 57 do 61%, jednak niemal co piąty ankietowany deklaruje osiągnięcie w tym procesie niewielkich sukcesów lub wręcz porażki (wzrost z 16 do 19%). Ogólnie, badani CEO oceniają, że ich zdolność do zarządzania zmianami jest o 22% mniejsza, niż oczekiwali.

"Przedsiębiorstwa przyszłości to nowi liderzy rynkowi, którzy akceptują zmianę, jako stan, który na stałe wpisuje się w działalność każdej organizacji. Dyrektorzy generalni i prezesi, którzy wykazują zdolność do zarządzania dużymi zmianami wiedzą, że docierając do nowej kategorii klientów i zmieniając model biznesowy mogą pokonać konkurencję" - mówi Wojciech Pytel.

Zupełnie nowy konsument

Przedsiębiorstwa muszą liczyć się z rosnącą świadomością klientów i konsumentów - coraz lepiej poinformowanych i chętnie dzielących się wiedzą na temat jakości produktu czy usług z innymi z pomocą internetu czy telefonu komórkowego. "Mimo, iż ta kategoria klientów jest bardziej wymagająca, większość badanych menadżerów nie postrzega ich jako zagrożenia. Przeciwnie, zdaniem CEO są oni szansą otrzymania zróżnicowanych usług, kreują potrzeby wyższego rzędu i mają swój udział w generowaniu kapitału w oparciu o nowo powstające możliwości rynkowe" - mówi Wojciech Pytel. Z CEO study wynika, że inwestycje mające na celu zaspokojenie oczekiwań nowych i wymagających klientów wzrosną w ciągu najbliższych trzech lat o 22%, w Europie nawet o 23%.

Firma bardziej odpowiedzialna

"Najbardziej wyraźny nacisk na inwestycje dostrzegalny jest w grupie liderów rynkowych. Prezesi i dyrektorzy generalni firm o wyższym wzroście zysku netto wskazują, że inwestycje kierowane do "dobrze poinformowanych klientów" w ciągu najbliższych trzech lat wzrosną o 36%" - mówi Wojciech Pytel. Dobrze poinformowany klient zwraca także uwagę na społeczne zaangażowane firmy (corporate social responsibility" - CSR). Badani CEO byli zgodni, że CSR odegra znaczącą rolę w procesie różnicowania przedsiębiorstwa w przyszłości. Aby lepiej zrozumieć i dotrzeć do nowej kategorii świadomych społecznie klientów, ankietowani menedżerowie planują zwiększenie w ciągu kolejnych trzech lat inwestycje w tym zakresie o 25 %. "Analiza ta ujawnia również, że, mimo iż w ciągu ostatnich czterech lat troska CEO o sprawy dotyczące środowiska naturalnego wzrosła dwukrotnie, nie rozłożyła się ona równomiernie na wszystkie kraje świata. CEO państw Azji i Europy charakteryzują się największą troską o sprawy związane z ekologią, tuż za nimi znajdują się przedstawiciele państw Ameryki Północnej

i Południowej$" - mówi Wojciech Pytel.

Dynamiczna sytuacja rynkowa wymusza na przedsiębiorstwach zmiany w modelach biznesowych. Autorzy badania zaobserwowali, że 40% badanych przyjmuje model działania, który opiera się o współpracę z zewnętrznymi partnerami, a ponad 20% badanych przyjmuje najtrudniejszą możliwą ścieżkę, jaką jest redefinicja własnych rynków i przeniesienie swojej działalności do nowych branż, które często samodzielnie kreują (głównie są to liderzy rynków).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200