Jak obniżyć koszty utrzymania działów IT?

Wiele wskazuje na to, że dla światowej gospodarki nadchodzą ciężkie czasy. Firma Gartner opracowała listę 20 porad, które mogą pomóc firmom obniżyć koszty utrzymania ich działów IT.

1. Najlepiej zacząć od przeanalizowania kosztów pracy. Gartner szacuje, że 37% kosztów w działach IT przypada na płace, dlatego najpierw warto przeanalizować, czy w tym zakresie można coś usprawnić. Przykład: ponieważ globalne korporacje często mają wiele biur zlokalizowanych w różnych miastach czy krajach, warto się w takiej sytuacji zastanowić, czy wszystkie biura są tam rzeczywiście potrzebne.

2. Tam gdzie to jest możliwe, należy korzystać z internetu, zamiast z drogich, dedykowanych połączeń WAN.

3. Nie wskazane jest pochopne kupowanie nowych komputerów PC i przechodzenie na system operacyjny Vista. Jeśli nasze pecety sprawują się dobrze, można taką decyzję przełożyć o rok.

4. Należy spłaszczyć strukturę organizacji i rozważyć, czy zamiast dwóch grup (każda składająca się np. z sześciu pracowników i oddzielnego menedżera), nie lepiej jest powołać do życia jedną grupę i stojącego na jej czele jednego menedżera.

5. Warto powrócić do koncepcji usług, z których korzystają nie tylko wybrane grupy czy pracownicy, ale wszyscy zatrudnieni w firmie oraz wszystkie oddziały. Przykład: można np. skonsolidować usługi help desk i stworzyć jeden dział, obsługujący całą firmę.

6. Jeśli musimy przyjąć kogoś do naszego działu z innego działu naszej firmy, to weźmy osobę, która się zna na finansach. Osoba taka mogłaby wtedy dokonać analizy budżetu i wprowadzić poprawki pozwalające obniżyć koszty.

7. Nie należy ignorować kosztów, nad którymi jest trudno panować. Są to np. takie pozycje jak utrzymanie w ruchu drukarek czy energia pobierana przez centrum danych.

8. Zalecane jest ponowne przejrzenie faktur i upewnienie się, czy dostawcy usług i produktów każą nam płacić rzeczywiście za to co zamawialiśmy i co było uzgodnione w umowie. Przykład: dostawca zgodził się dostarczyć zakupione telefony komórkowe za darmo do wszystkich biur wchodzących w skład firmy, zlokalizowanych w różnych miejscach kraju. Po kilku miesiącach okazuje się, że w fakturze pojawia się pozycja obciążająca nas kosztami dostawy tych telefonów do biur.

9. Należy wyeliminować nieużywane w firmie oprogramowanie i inne moduły.

10. Zawsze twardo negocjować z dostawcami produktów i usług ostateczny kształt umowy. Nie bać się sytuacji, w której na skutek nie podpisania takiej umowy będziemy zmuszeni zacząć podobne rozmowy z innym dostawcą.

11. Z firmą telekomunikacyjną zawierać umowy, zobowiązującą ją do monitorowania kosztów oraz zarządzania nimi.

12. Zalecane jest opracowanie ogólnokorporacyjnej strategii dot. zakupu telefonów, i wybierać takie aparaty, które pozwalają optymalizować koszty. To duża lepsza metoda niż pozwalanie pracownikom na zakup telefonów we własnym zakresie.

13. Jeśli w firmie istnieją miejsca, gdzie nie jest wymagana wysoka dostępność określonych urządzeń (niezawodność pracy definiowana jako 99,99999%), należy obniżyć wymagania do trzech dziewiątek (99,999%).

14. Warto rozważyć, czy nie lepiej kupić system do prowadzenia wideokonferencji niż ciągle dzierżawić taki system.

15. Tam gdzie to możliwe, należy stosować wypróbowane już rozwiązania, rezygnując z zakupu nowych i drogich, które niekoniecznie będą lepsze.

16. Konsolidować i wirtualizować serwery.

17. Ograniczać koszty utrzymania pamięci masowych, stosując nowe technologie, np. takie jak deduplikowanie danych.

18. Korzystać z lepszych polityk i procesów, co pozwoli lepiej wykorzystywać dostępne w firmie narzędzia.

19. Próbować wdrażać telefonię IP i systemy VoIP, co pozwoli nam znacznie ograniczyć rachunki płacone za rozmowy telefoniczne.

20. Należy zrezygnować z licencji na nieużywane w firmie oprogramowanie i sięgać po nie ponownie dopiero wtedy, gdy z oprogramowania chce korzystać nowy pracownik.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200