Firmy przeceniają korzyści z outsourcingu

Analizy brytyjskiej firmy Compass Management Consulting pokazują, że korzyści ekonomiczne nie zawsze uzasadniają dodatkowe ryzyko i spadek produktywności związane z outsourcingiem procesów utrzymania korporacyjnego środowiska aplikacyjnego. W niektórych przypadkach realny koszt outsourcingu może być nawet 20 proc. wyższy od kosztów prowadzenia analogicznej działalności w ramach własnej organizacji.

Z opublikowanego raportu firmy Compass Management Consulting wynika, że jednym z głównych powodów wzrostu popularności usług outsourcingu utrzymania środowisk aplikacyjnych jest rosnący stopień skomplikowania zależności pomiędzy aplikacjami oraz duża liczba wykorzystywanych narzędzi i technik programowania. Zdaniem analityków środki przeznaczane na utrzymanie przestarzałych aplikacji stanowią ok. 70 proc. kosztów utrzymania programowej warstwy środowiska IT.

Zdaniem autorów raportu przekazanie całości procesów dewelopmentu i utrzymania aplikacji w outsourcing oznacza średni spadek kosztów operacyjnych na poziomie 40 proc. Jednak w wielu przypadkach zewnętrzni programiści nie dysponują m.in. odpowiednimi kwalifikacjami i wiedzą na temat potrzeb konkretnej działalności. Z tego powodu realne koszty outsourcingu mogą być nawet o 20 proc. wyższe niż w przypadku prowadzenia analogicznej działalności w ramach własnej organizacji.

Według analityków w długiej perspektywie czasu outsourcing obsługi systemów informatycznych jest opłacalny głównie w odniesieniu do prostych aplikacji o niewielkim znaczeniu dla kluczowych procesów biznesowych. "Strategiczne, złożone i krytyczne z punktu widzenia biznesu aplikacje warto utrzymywać we własnym zakresie również ze względów pozaekonomicznych - m.in. możliwości praktycznego kształcenia własnego zespołu i innowacyjnego usprawniania aplikacji" - mówi Nigel Hughes, konsultant CMC. Podkreśla również, że niektóre lokalizacje offshoringowe charakteryzują się relatywnie niską wydajnością. "Warto poświęcić dodatkowy czas na precyzyjny wybór projektów informatycznych, które można przekazać w outsourcing. Należy również zadbać o to, aby outsourcing nie ograniczał zdolności analitycznych i możliwości reagowania na zmiany otoczenia" - dodaje Nigel Hughes.

Analitycy CMC podkreślają też, że racjonalizacja wydatków na utrzymanie systemów informatycznych powinna opierać się przede wszystkim na konsolidacji aplikacji i wycofywaniu starszych rozwiązań. Według nich oszczędności wynikające z braku konieczności utrzymywania przestarzałych i zbędnych aplikacji mogą sięgnąć nawet 40 proc. Raport sporządzono na podstawie analizy 200 kontraktów outsourcingowych o łącznej wartości przekraczającej 3 mld GBP.

Czytaj też:

Forrester: W firmach wzrasta zaufanie do open source

PMR: rewizja prognoz dla rynku IT w Polsce, Rosji i na Ukrainie

Do 2014 roku wartość rynku cloud computing potroi się

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200