Rynek rozwiązań CRM coraz większy
- Piotr Waszczuk,
- IDG News Service,
- 17.07.2009, godz. 14:01
Analitycy firmy Gartner szacują, że w ubiegłym roku wartość globalnego rynku oprogramowania wspomagającego zarządzanie relacjami z klientami przekroczyła 9,15 mld USD. W 2007 roku rynek CRM wyceniano na 8,13 mld USD.
Zdaniem ekspertów głównym źródłem tak znacznego wzrostu - rzędu 12,5 proc. w skali roku - były inwestycje w rozwiązania zorientowane na poprawę obsługi dotychczasowych klientów i zdobywanie nowych rynków. Istotnym czynnikiem napędzającym rozwój rynku są aplikacje klasy CRM dostarczane w modelu usługowym. W ubiegłym roku wartość tej klasy systemów oferowanych w modelu Software as a Service stanowiła ok. 20 proc. całkowitej wartości rynku w tym segmencie. Rok wcześniej odsetek ten wynosił 15 proc. Przybywa również inwestycji w rozwiązania CRM w krajach rozwijających się.
To potwierdzenie szacunków z początku br. Analitycy twierdzili wtedy m.in., że w 2009 roku duże inwestycje w rozwiązania klasy CRM zamierza zrealizować trzy na cztery firmy z Europy. Prognozowano wtedy jednak wzrost rynku na poziomie kilku procent. “Pomimo globalnej sytuacji ekonomicznej, piąty rok z rzędu światowy rynek rozwiązań klasy CRM rozwija się w tempie dwucyfrowym" - podkreśla Sharon Mertz z firmy Gartner. “Inwestycje w technologie umożliwiające nawiązanie bliższych relacji z klientami oraz zwiększenie możliwości prognozowania ich potrzeb i zachowań zyskują na znaczeniu zwłaszcza w obecnej sytuacji rynkowej" - dodaje Sharon Mertz.
Czytaj też:
Spadki nakładów na IT wyższe od wcześniejszych prognoz
Dell: Popyt na komputery znowu rośnie