Europa nie dla hinduskich outsourcerów?

Kryzys gospodarczy miał doprowadzić do otwarcia europejskiego rynku outsourcingu procesów biznesowych na tańsze usługi świadczone przez dostawców z Indii i Dalekiego Wschodu. Analizy firmy Forrester Research pokazują, że w Europie popularność usług świadczonych przez hinduskich outsourcerów rośnie stosunkowo powoli. Z kolei coraz szybciej spada sprzedaż świadczonych z Indii usług BPO w Stanach Zjednoczonych.

Z analiz firmy Forrester Research wynika, że europejskie firmy preferują dostawców lokalnych lub globalne koncerny specjalizujące się w outsourcingu procesów biznesowych. W bardzo niewielkim stopniu zmieniła to obecna sytuacja ekonomiczna. W ujęciu przychodowym hinduskie firmy obsługują tylko ok. 15 proc. europejskiego rynku BPO. W ciągu roku finansowego zakończonego 31 marca br. wpływy indyjskich firm z tytułu usług outsourcingowych świadczonych na rzecz europejskich podmiotów wyniosły niecałe 14 mld USD. Z analiz firmy Forrester Research wynika, że źródłem większości tej kwoty były usługi realizowane dla brytyjskich firm. Ich wartość jest szacowana na 9 mld USD. Kolejne 2,1 mln USD to wpływy z tytułu outsourcingu dla firm z Niemiec. Większość przychodów przypada w udziale największym outsourcerom z Indii - oferta mniejszych, ściśle wyspecjalizowanych hinduskich dostawców nie cieszy się w Europie powodzeniem. Całkowita wartość europejskiego rynku usług outsourcingu procesów biznesowych jest szacowana na ponad 93 mld USD.

Poza zwyczajowo wymienianymi barierami kulturowymi i językowymi na przeszkodzie do popularyzacji firmy z Indii jako wartościowych partnerów, którym warto przekazać obsługę własnych procesów biznesowych staje również niedopasowanie modeli biznesowych i podejścia do klienta. "Wiele wskazuje na to, że dostawcy usług z Indii nie do końca rozumieją europejskie niuanse kulturowe związane z prowadzeniem biznesu, zwłaszcza tak delikatnej materii jak outsourcing" - mówi Sudin Apte, analityk Forrester Research. Według niego w porównaniu z amerykańskimi podmiotami europejskie firmy stosunkowo długo testują poszczególnych dostawców zanim zdecydują się na pełny outsourcing.

Według ekspertów dane liczbowe świadczą o niedojrzałości i niedopasowaniu możliwości hinduskich dostawców do oczekiwań klientów z Europy. Zdaniem analityków duży w rynku BPO w Europie mają usługi outsourcingu kadr oraz usługi IT realizowane bezpośrednio u klientów. Jednak tylko najwięksi, działający w Europie dostawcy usług BPO dysponują zasobami umożliwiającymi świadczenie usług w takim modelu. Z drugiej strony hinduscy outsourcerzy unikają zatrudniania pracowników w krajach europejskich i otwierania lokalnych oddziałów. Niechętnie obsługują również mniej standardowe procesy. Według ekspertów wyspecjalizowane w usługach outsourcingu hinduskie firmy będą w stanie realnie konkurować z obecnymi w Europie dostawcami globalnymi i lokalnymi firmami tylko jeśli ulegną globalizacji i zdecydują się na większe rozproszenie własnej działalności.

Czytaj też:

Nadszedł czas na weryfikację skutków outsourcingu

W branży IT nieprędko będzie tak dobrze jak przed kryzysem

Rynek outsourcingu BPO czeka konsolidacja

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200