Przełom w polskim outsourcingu

Zdominowany do tej pory przez zachodnie firmy polski rynek outsourcingu zaczął się dynamicznie rozwijać i tworzyć własne standardy. Szacuje się, że sama branża centrów usług biznesowych zatrudnia ok. 45 tys. osób i generuje dla polskiej gospodarki około 2 miliardów dolarów rocznie.

Jak wynika z raportu Fundacji Instytut Outsourcingu, przygotowanego przy współpracy ze Związkiem Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce, polski rynek outsourcingowy przeszedł w 2009 roku gruntowną metamorfozę. Polskie przedsiębiorstwa outsourcingowe zaczęły aktywnie budować wewnętrzny rynek usług i sięgają po usługi dotychczas zarezerwowane dla dużych zagranicznych koncernów.

Część z nich poszukuje nowych klientów na rynku europejskim. Przykładem mogą być działania Target BPO - polskiego dostawcy usług outsourcingu sił sprzedaży i księgowości, który zainwestował w rynek skandynawski.

Polscy dostawcy outsourcingu poszukują też dla siebie kolejnych specjalizacji. Polskie firmy i centra zaczynają oferować usługi zarządzania całymi procesami i integracji działań z wielu dziedzin zarządzania przedsiębiorstwem - oferują usługi doradcze.

Przykładem może być Infosys BPO Poland, polska spółka koncernu Infosys Technologies, firmy z pierwszej trójki światowych dostawców usług outsourcingu IT i doradztwa biznesowego, która obsługuje już 50% wartości kontraktów konsultingowych grupy Infosys na świecie.

Polski outsourcing rośnie w siłę, przynosząc polskiej gospodarce coraz większe zyski. Obecnie w centrach usług biznesowych pracuje ok. 45 tys. osób, a szacunkowa wartość tego rynku w Polsce to około 2 mld USD rocznie.

Polska ma szanse przyciągnąć kolejne inwestycje - czytamy w raporcie. Autorzy raportu szacują, że w najbliższych latach wysokość zatrudnienia w BPO sięgnie 70 tys. osób, także profil działalności firm będzie ewoluował w kierunku usług bardziej zaawansowanych, co da naszej gospodarce zastrzyk kolejnych 2 mld USD rocznie.

Według raportu, w 2010 roku czeka nas dalsze umocnienie rynku outsourcingu w Polsce. Będą rozwijać się takie usługi jak outsourcing sił sprzedaży outsourcing procesów produkcyjnych, zarządzanie kadrami i procesami back-office. Wyzwaniem dla outsourcingu wewnątrz kraju będzie pozyskanie nowych branż, zwłaszcza takich, które w innych krajach z powodzeniem przyjęły rozwiązania proponowane przez BPO np. rynek energetyczny czy sektor publiczny. Na krajowym rynku można też w najbliższym czasie spodziewać się przejęć i konsolidacji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200