Oracle przejmie kolejnego producenta systemów klasy CRM

Koncern Oracle zamierza kupić wyspecjalizowaną w oferowanych w modelu cloud rozwiązaniach wspierających kontakty z klientami spółkę RightNow Technologies. Wartość transakcji to ok. 1,5 mld USD. Przejęcie amerykańskiej spółki jest postrzegane jako kolejny krok wymierzony przeciwko firmie Salesforce.

Wśród rozwiązań RightNow Technologies znajdują się m.in. narzędzia wspierające zarządzanie relacjami (CRM) oraz doświadczeniami klientów (CEM). Spółka oferuje także m.in. szereg rozwiązań wspierających działania zmierzające do podniesienia jakości obsługi klienta w telefonicznych centrach obsługi oraz serwisach internetowych i społecznościach. Przedstawiciele amerykańskiego koncernu zapowiadają, że rozwiązania firmy RightNow Technologies uzupełnią możliwości zapowiedzianej na początku miesiąca platformy Oracle Public Cloud. Wedle zapowiedzi fuzja ma zostać zamknięta na początku przyszłego roku. Technologie przejmowanej spółki zostaną również zintegrowane m.in. z oprogramowaniem linii Siebel, platformą ATG Commerce, a także rozwiązaniami wspierającymi zarządzanie łańcuchem dostaw. Rozwiązania RightNow Technologies mają być również wykorzystywane w ścisłym powiązaniu z mechanizmami przetwarzania nieustrukturyzowanych danych i narzędziami klasy CEM firmy Endeca Technologies. Chęć zakupu spółki Endeca Technologies ujawniono w ubiegłym tygodniu. Transakcja ma być zamknięta do końca 2011 roku. Zgodnie z zapowiedziami produkty firmy Endeca posłużą do stworzenia pakietu narzędzi analitycznych wspierających analizę ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych danych, a także powiązań między nimi. Szczególny nacisk ma być położony także na możliwości integracyjne zapowiadanego oprogramowania. Dodatkowo technologie analityczne mają znaleźć zastosowanie w rozwiązaniach wspierających działania sprzedażowe oraz zarządzanie relacjami z klientami.

W rozwój technologii wspierających zarządzanie doświadczeniem klientów w ubiegłym roku zainwestowały m.in. firmy IBM i Adobe. Jednak zdaniem ekspertów przejęcie amerykańskiej spółki ma pozwolić przede wszystkim na wzmocnienie pozycji konkurencyjnej Oracle względem firmy Salesforce. Warto dodać, że rozwiązania podobne do tych, które rozwija RightNow Technologies znalazły się w ofercie Salesforce w 2008 roku, wraz z przejęciem firmy Assistly. Od tego czasu rozwiązania pozwalające na usprawnienie realizowanych za pośrednictwem sieci społecznościowych kontaktów z klientami stały się jednym z filarów strategii rynkowej Salesforce. Do ostrego spięcia między władzami obu firm doszło podczas październikowej konferencji Oracle OpenWorld. Larry Ellison i Marc Benioff, dyrektorzy generalni firmy Oracle i Salesforce nie szczędzili sobie uszczypliwości i krytyki dla oferowanych w modelu cloud rozwiązań drugiej strony. Spór dodatkowo zaogniła decyzja władz Oracle o przesunięciu zmianie terminu i lokalizacji zaplanowanej dużo wcześniej prezentacji firmy Salesforce, która była jednym ze sponsorów konferencji Oracle OpenWorld 2011. Oficjalnie decyzja o zmianie terminu prezentacji Salesforce miała być podyktowana względami organizacyjnymi oraz imponującą liczbą uczestników tegorocznej konferencji. Warto jednak wspomnieć, że pierwotnie prezentacja firmy Salesforce miała odbyć się na krótko przed wystąpieniem, na którym przedstawiciele koncernu Oracle ujawnili plany dotyczące zbudowania własnej platformy cloud computing, która będzie konkurować m.in. z rozwiązaniami Salesforce.com. Przedstawiciele firmy Salesforce potraktowali decyzję o zmianie terminu i lokalizacji jako odwołanie wystąpienia. Spotkanie zostało zorganizowane w innym miejscu, nieopodal centrum konferencyjnego wynajętego przez firmę Oracle.

Zobacz również:

  • Większa wydajność nie oznacza większego TCO
  • Trendy w e-commerce 2024
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200