Coraz więcej centrów usług w Europie Środkowo-Wschodniej

Największy popyt na rynku centrów usług wspólnych oraz obsługi outsourcingowej dla biznesu w perspektywie najbliższych 3 lat będzie występował w obszarach usług prawnych, usług inżynieryjnych, oraz usług rozwoju i utrzymania aplikacji - wynika z badania firmy doradczej PwC "The ever - changing global service- provider industry". Wykształceni pracownicy znający języki obce, zachęty finansowe dla firm i bliskość geograficzna oraz kulturowa są szansą na rozwój centrów w Europie Środkowo-Wschodniej.

Europa Środkowo-Wschodnia zajmuje obecnie pierwsze miejsce pod względem liczby centrów usług rozwoju i utrzymania aplikacji oraz trzecie pod względem usług IT. Nasz region jest także głównym dostawcą usług inżynieryjnych oraz badawczo-rozwojowych. W Polsce dominują centra usług finansowo - księgowych oraz z zakresu wsparcia IT. "Wydaje się, że najbliższe lata przyniosą specjalizację poszczególnych ośrodków oraz całych regionów na świecie. Europa Środkowo-Wschodnia przestaje być postrzegana przez inwestorów jako miejsce do lokowania procesów nieskomplikowanych i powtarzalnych, co w połączeniu z obserwowanym trendem do wydzielania procesów innowacyjnych daje nam ogromną szansę" - podkreśla Kinga Kurpiel, menedżer w dziale SSC w PwC.

W opinii 77% właścicieli centrów outsourcingowych tworzenie nowych, innowacyjnych usług w ramach centrów usług wspólnych i obsługi outsourcingowej dla biznesu jest silnie powiązane z dostępem do pracowników o specjalistycznej wiedzy i umiejętnościach, 57% wskazuje wagę wyboru lokalizacji w odpowiedniej strefie czasowej - tak by pracownicy mogli być w stałym kontakcie z klientem w czasie rzeczywistym, a dla 52% podstawowym kryterium jest wrażliwość na potencjalne ryzyka. "Z naszego doświadczenia wynika, że decyzja inwestora o otwarciu centrum usług wspólnych w Europie Środkowo-Wschodniej w 90% jest pochodną trzech głównych czynników: ludzkiego - mierzonego przede wszystkim znajomością języków obcych na lokalnym rynku pracy oraz aktywnością lokalnych uniwersytetów; ekonomicznego - w tym głównie dostępnością interesujących zachęt finansowych (rządowych lub europejskich) oraz geograficznego - bliskość geograficzną oraz kulturową" - mówi Kinga Kurpiel.

Na korzyść Europy Środkowo-Wschodniej działa jeszcze jeden czynnik - bliskość. "Coraz częściej inwestorzy decydują się na poszukiwanie takich lokalizacji dla centrów usług wspólnych lub BPO, które zapewnią nie tylko taką samą lub zbliżoną strefę geograficzną, ale także szybkie połączenie lotnicze. Ten trend jest szczególnie widoczny w naszym regionie, gdzie procentuje bliskość geograficzna, zbliżone strefy czasowe i coraz lepiej rozwinięta infrastruktura transportowa" - wyjaśnia Anna Wójt, menedżer w dziale SSC w PwC. Zdaniem respondentów usługami, w których bliskość geograficzna ma największe znaczenie ze względu na częste interakcje z klientami lub centralą przedsiębiorstwa są: rozwój i utrzymanie aplikacji (62%), obsługa klienta, usługi badawczo-rozwojowe (57%) oraz IT (50%), zaś najmniejsze - usługi finansowe. Co ciekawe najwięcej, bo ponad połowa centrów IT, znajduje się w odległości dziewięciu lub więcej stref czasowych od obsługiwanego klienta.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200