Krok we właściwym kierunku

Natomiast rozszerzenie pojęcia interoperacyjności na sferę organizacyjną może spowodować bardziej kompleksowe podejście do sfery informatyzacji państwa, które nie będzie ograniczać się tylko do prostej komputeryzacji. Można się tego spodziewać tym bardziej, że w odpowiednich definicjach pojawia się m.in. pojęcie procesów biznesowych. Oczywiście od przepisu ustawy do rzeczywistych projektów droga daleka, ale potencjalnie może to stanowić szansę dla podmiotów łączących sferę stricte informatyczną z usługami konsultingu.

Istotną zmianą są również nowe przepisy ustalające prawo do wykorzystania ekspertów zewnętrznych przy okazji opiniowania wniosków o dofinansowanie m.in. projektów informatycznych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji. Jak dotąd, oceny tego rodzaju mogły być dokonywane jedynie przez ekspertów powoływanych spośród pracowników obsługujących tego ministra. W praktyce mogło to utrudnić lub wręcz uniemożliwić prawidłowy wybór projektów wartych dofinansowania. Wśród zmian proceduralnych należy wskazać również na nową możliwość spraw administracyjnych w sposób inny niż pisemny, tj. w postaci dokumentu elektronicznego doręczonego środkami komunikacji elektronicznej oraz formalne umocowanie do wydawania w drodze elektronicznej - opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu - decyzji, postanowień lub wezwań.

W projekcie niestety zdarzają się również błędy. Tytułem przykładu należy wskazać projektowane zmiany analogicznych co do zasady przepisów Art. 63 §. 1 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz Art. 168 ustawy Ordynacja podatkowa. W samym uzasadnieniu projektu jest mowa m.in. o zmianach wynikających z rozwoju technologii i niewykorzystywania przestarzałych urządzeń. Tymczasem, o ile Ordynacja podatkowa faktycznie ogranicza możliwość wnoszenia podań (żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń, ponagleń i wniosków) tylko do środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej (obok formy pisemnej i ustnej do protokołu), tak w Art. 63 Kodeksu postępowania administracyjnego pozostaje zarówno telegraf jak i telefaks. Nad tą zmianą należy się pochylić dodatkowo: o ile bowiem likwidacja opcji telegraficznej wydaje się iść z duchem czasu, tak rezygnacja z telefaksu wydaje się być przedwczesna. Nadal ten sposób komunikacji jest dość popularny - również w podmiotach prywatnych.

Generalnie jednak nowelizację należy ocenić jako krok we właściwym kierunku - jakkolwiek same zmiany przepisów nie spowodują przyspieszenia informatyzacji państwa, o ile nie pójdą za tym stosowne środki finansowe na konkretne projekty.

Radosław Nożykowski jest adwokatem w kancelarii Baker & McKenzie

Czytaj też:

Prawne e-funkcjonowanie

Serwisy internetowe - rejestrować czy nie rejestrować?

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowuje pakiet e-usług


TOP 200