Kryzys zmienia model finansowania outsourcingu

Z opublikowanych informacji wynika bowiem, że większość zawieranych w ubiegłym roku kontraktów outsourcingowych rozliczana była na podstawie ustalonych z góry warunków, zakładających stałe opłaty przez cały czas trwania kontraktu lub ich stopniowy wzrostu uzależniony od warunków ekonomicznych. "Mniejsza dostępność kredytów odbija się na całym roku IT. Dostawcy usług outsourcingu niechętnie wchodzą w kontrakty charakteryzujące się ujemnymi przepływami pieniężnymi w pierwszych latach. Nikt nie chce dokładać do interesu - bieżąca działalność musi być finansowana z posiadanych środków" - mówi Andy Gallagher, dyrektor konsultingu w firmie Compass Management Consulting.

Analitycy są zdania, że wobec takich zmian i w przypadku niektórych usług IT outsourcing staje się rozwiązaniem mało uzasadnionym ekonomicznie. "Obie strony kalkulują swój model biznesowy głównie pod kątem opłacalności. W kolejnych latach klienci będą musieli bliżej współpracować z dostawcami, aby osiągnięcie wartości dodanej było w ogóle możliwe" - uważa Andy Gallagher. Jego zdaniem konieczne będzie m.in. "bardziej konstruktywne" podejście do kwestii negocjacji warunków umowy outsourcingowej. Jednocześnie, według autorów raportu, mniej korzystne warunki finansowania outsourcingu mogą mieć wpływ na wzrost popularności standaryzowanych i relatywnie prostszych w utrzymaniu, rozwiązań.

Czytaj też:

Rośnie popularność usług outsourcingu w polskich firmach

Zmienia się rola korporacyjnych departamentów IT

Czechy i Polska najlepiej przygotowane do offshoringu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej


TOP 200